To jest wersja 3A pomost z boku kombajnu sluzył załodze do obslugi worków,które potem zrzucano tą rynną na sciernisko.
-(Z obydwu stron zbiornika znajdowały się pomosty na których stali robotnicy, wyrównujący i ugniatający słomę w zbiorniku za pomocą wideł. Oni też uruchamiali tylną ścianę zbiornika do wysypywania zgromadzonej kopy słomy na ściernisko.)
-flape ten opis dotyczy zbiornika na slome i plewy.To taki rodzaj przyczepki za kombajnem do której wpadała sloma i plewy.Rzadko uzywane.Czescie wersja z prasą do slomy lub bez bo łatwiej bylo zebrac luzną słome niz kupki poplątanej z takiego zbiornika.
Był to kombajn KZB-3A Vistula,unowocześniona wersja ZM-4.
" Z obydwu stron zbiornika znajdowały się pomosty na których stali robotnicy, wyrównujący i ugniatający słomę w zbiorniku za pomocą wideł. Oni też uruchamiali tylną ścianę zbiornika do wysypywania zgromadzonej kopy słomy na ściernisko.
Wkrótce też pracownicy IMER w Kłudzienku opracowali zawieszany zbieracz słomy i plew, w którym oddzielenie plew od słomy następowało przy pomocy dodatkowego wentylatora zasysającego.
W układzie jezdnym zmieniono zakresy prędkości przez zastosowanie dwu biegowej skrzyni z wariatorem bezstopniowym sterowanym hydraulicznie. Zastosowano ponadto wyższe i szersze ogumienie kół przednich
Zmieniona została rama nośna kombajnu i rozstaw tylnych kół.Kombajn otrzymał zmodernizowany, węższy heder o szerokości cięcia 3,3m bardziej dostosowany do przepustowości młocarni. W części żniwnej zastosowano dodatkową hydraulikę do podnoszenia motowidła. Sprężynowo metalowe grabie zastąpiły drewniane listwy nagarniające. Ośmio cepowy bęben młócący wydłużono o 26mm.
Hydraulika kombajnu z pompą o wydajności 20l/min otrzymała rozdzielacz 3-sekcyjny z zaworem przeciążeniowym.
W celu wyrównania środka ciężkości, zbiornik zasypowy o nowym kształcie został usytuowany nad młocarnią, dodatkowo wyposażono go w ślimakowy podajnik wsypowy o szybkości opróżniania 60-90 sek.Unowocześniony kombajn otrzymał dźwięczną nazwę "Vistula" (łac. Wisła) i powstawał w odmianach o symbolach:
- KZB-3A z separatorem doczyszczaczem ziarna , workownicą i pomostem obsługi. Worki z ziarnem były zsuwane rynną na ściernisko.
- KZB-3B ze zbiornikiem ziarna o pojemności 1,3m 3
- KZB-3R niezwykle rzadka wersja tego kombajnu, wprowadzona w połowie lat sześćdziesiątych. Zamiast przednich kół zastosowano gąsienicowe wózki jezdne, umożliwiające prace na terenach podmokłych i nierównych. Wprowadzenie tej wersji wynikało prawdopodobnie z dostosowania kombajnu na eksport do ChRL, przeznaczonego do prac na poletkach ryżu.
Dodatkowym wyposażeniem kombajnu był:
- Szeroki 4 metrowy heder
- Nadbudowana prasa do słomy PS-4
- Podbieracz pokosów do dwufazowego zbioru zbóż
- Podnośniki do wyległego zboża
- Odrzutnik słomy - gdy słoma miała być przyorana
- Daszki przeciwsłoneczne
Vistula królowała na naszych polach niepodzielnie w latach sześćdziesiątych. Dowcipni Polacy w następnej dekadzie żartowali, że są lepsi od Japończyków choć ci ostatni wszystko robią takie malutkie to właśnie Polakom udało się zmieścić kombajn do butelki. Ten dowcip wiązał się z popularną wówczas wódką o tej samej nazwie "Vistula".
Dane techniczne:
Produkcja-FABRYKA MASZYN ŻNIWNYCH PŁOCK
Lata prod.-1959-71
Typ silnika,moc-S-53K STAR,6 CYL. DIESEL, 65KM
Wydajność ha/h-0,5-0,9
Ciężar-4200kg
Czystość ziarna-95-98%
Poczciwa Vistula odegrała niebagatelną rolę pioniera nowoczesnych żniw w naszym rolnictwie. Po stopniowym zastępowaniu jej przez nowoczesne kombajny serii Bizon, zaczęła być wycofywana z państwowych gospodarstw. Najdłużej Vistule pracowały w SKR-ach, zwłaszcza tam gdzie świadczono dużo usług dla rolników indywidualnych, doskonale spisywała się na mniejszych polach. Właściwie do lat osiemdziesiątych większość kombajnów trafiło w ręce gospodarstw indywidualnych, gdzie pracują niekiedy jeszcze do dzisiaj. Wiele tych zachowanych kombajnów, choć produkcja została zakończona ponad 30 lat ago i wielu części zamiennych po prostu już nie ma, nadal jest na chodzie i co roku pracuje przy żniwach